Convinși că facem… MAREA POLITICĂ EXTERNĂ!

De la bun început aș preciza că, ghinion, diplomația pașilor mărunți, însă cu atât mai temeinică, ne este total străină! Dar, de asemenea trebuie subliniat cu subiect și predicat, mai ales INCONVENABILĂ celor ce generic denumim ”autoritățile de la București”!

Distribuie articolul pe rețeaua preferată
RoAid

Astfel că la momentul de față am ajuns maeștri doar în a inventa explicații facile, care sunt în trend pentru toți miniștrii de Externe care s-au perindat din anul 2019 și până în prezent. Și care nu au realizat nimic bun! În afară, poate, de noi dezamăgiri și EȘECURI DIPLOMATICE!

Tot greul – dar și haosul! – făcut de conducerea ministerului în toată această perioadă  fiind lăsat, absolut de fiecare dată, pe umerii următorului ministru. Astfel că aproape nici măcar nu mai contează dacă la conducerea MAE a ajuns sau nu un diplomat de carieră… Sau cu o experiență desăvârșită… Cel puțin atâta vreme cât nu va încerca să mai repare din ”daunele totale” create anterior. Drept urmare, diplomația românească a și ”obosit” să mai ureze succes fiecărui nou ministru de Externe…

Mai ales că încă dovedim o politică externă de amăgire, pe toate palierele… Un ultim ”succes” fiind chiar intrarea României în Spațiul SCHENGEN, de parcă ai noștri cetățeni români și firmele de logistică ar fi posesori de mașini și TIR-uri zburătoare!

De asemenea, tot în materie de politică externă, ”excelăm” la capitolul  COOPERARE INTERNAȚIONALĂ pentru DEZVOLTARE și ASISTENȚĂ UMANITARĂ! În contextul unei foi de parcurs pentru aderarea României la OCDE, Agenția de Cooperare Internațională pentru Dezvoltare (RoAID) – Executivul MAE în materie de proiecte AOD – a primit prin legea bugetară anuală doar 4.816.000 lei… Adică nici măcar un million de euro! Pentru toate proiectele care trebuie să se asigure donații! Dar și contribuții voluntare către organizații internaționale! Plus achiziții de bunuri și servicii, acordarea de burse sau obligatoriul transfer de expertiză! Nici măcar un milion de euro!

Și uite de ce, din păcate, transferul de expertiză al României va deveni în curând doar o amintire, dacă vizibilitatea RoAid și implicit a MAE în materie de AOD nu este conștientizată la nivel politic! Și susținută financiar, desigur…

Cu o țintă asumată de 0,33 din VNB la nivelul anului 2023, cea mai înaltă performanță a României în materie de alocare bugetară a fost de 0,15 %, în anul 2021.

Din păcate, orice mici creșteri în materie de cifre absolute NU au fost susținute  și de creșteri procentuale! Cu alte cuvinte, chiar dacă s-au mai făcut eforturi de creștere a bugetului AOD, ponderea acestuia în VNB a rămas sub maximul atins de 0,15 %! Întrucât, insist, creșterea procentuală pentru AOD nu a fost corelată creșterii procentuale a VNB. Bugetul acestui an al RoAid nu vine deci decât să ilustreze dezastrul demersului pentru atingerea țintei asumate la nivel internațional de 0,33 % din VNB! Și să prevestească alte eșecuri diplomatice… Pentru că România chiar nu se poate prezenta ca un partener de încredere , dacă anagajamentele asumate la nivel internațional nu sunt respectate! De precizat și că în anul anterior, RoAid a avut un buget de trei ori mai mare. Iar în anul 2022, ca urmare a eforturilor de susținere a Republicii Moldova în contextul conflictului armat din Ucraina, Agenția a dispus de un buget de 13 ori mai mare decât infima sumă alocată pentru anul curent!

Cel mai grav este însă faptul că nu se înțelege cu adevărat beneficiul diplomației economice… Una care este strâns legată de politica de cooperare internațională pentru dezvoltare și asistență umanitară. Dar și că toți actorii care pot impulsiona capacitatea României ca stat donator nici măcar nu stau la aceeași masă! Cu o arhitectură instituțională națională care necesită o totală reorganizare și cu resurse financiare într-o descreștere uimitoare… Astfel că România își va pierde și ultimele relații bilaterale istorice!

Cel mai relevant exemplu în acest sens fiind cum, odată partener respectat al statelor africane, România a ajuns acum să aloce sume infime Platformei pentru Viitorul Africii prin Pace, Educație și Dezvoltare…

În timp ce, dacă ne uităm pe datele furnizate de presa de la Roma, Italia acordă 2,5 miliarde de euro aceluiași ”Plan pentru Africa”! Iar România, tot stat membru al Uniunii Europene, cel mult 150.000 de euro! Aceasta fiind cruda realitate cu care ne confruntăm pe plan extern!

Amara concluzie fiind că, în fapt, la nivel politic există o confuzie totală cu privire la importanța unei instituții de tip RoAid… Aceasta fiind asimilată în mod eronat cu o ”enclavă” supusă politicului. Însă cooperarea internațională pentru dezvoltare necesită independență totală față de imixtiunea politicului! Necesită un act de management coerent și fără apartenență politică! Tocmai pentru a putea astfel să garanteze implementarea proiectelor cu impact pentru statele beneficiare.

Dar despre sumele detaliate și alte comparații care pun România , ca stat donator, într-o postură absolut jenantă pe scena internațională, într-unul din numerele viitoare….

Distribuie articolul pe rețeaua preferată
pictograma_ASI
Știri externe

Cezar Cătălin MARIN

RISE Project denunță presiunile DIICOT asupra jurnaliștilor de investigație

Cezar Cătălin MARIN

Știa Kovesi ce face MÂNA ei DREAPTĂ?!

Cezar Cătălin MARIN

HOPA! Procurorul Bulancea s-a făcut samsar de BMW!

Cezar Cătălin MARIN

Le miroase gura a Salam de Sibiu de pe Zăgazului

Cezar Cătălin MARIN

FBI: Tentativă de asasinat și act de terorism intern

Folosim cookies clasificate ca necesare bunei functionari a site-ului. Pentru moment nu monitorizam traficul, nu stocam informatii despre dumneavoastra. Doar folosind formularul de contact avem nevoie de informatiile dumneavostra pentru comunicare.
Vizitand acest site va dati acordul cu privire la folosirea cookie-urilor. Pentru mai multe informatii vizitati pagina POLITICĂ DE CONFIDENȚIALITATE.